[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: نمایه ها
..
  اعضای هیات تحریریه بر اساس حروف الفبا

دکتر مجتبی احسانی فر
دکتر زینب جلمبادانی

دکتر مجتبی حمایت خواه
دکتر زهرا خزیر
دکتر عزیزاله دهقان
 دکتر علی دهقانی

دکتر بهاره شاطری امیری

دکتر حامد محمدی

دکتر محمد محمدی

دکتر فرزان مددی زاده

دکتر نورالدین نیکنام

دکتر نرجس هزار


 
..
مشابهت یاب سمیم نور
..
:: دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد _VOLUME__1 شماره __ISSUE_1_ صفحات 119-__LP_11_ برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش خودشفابخشی بر تحریف شناختی، شفقت به خود، سرمایه‌های روان‌شناختی و بهزیستی روانی نوجوانان دختر دارای نشانگان اضطراب
الهه سرفرازی1 ، تکتم سادات طباطبایی*2 ، سمانه سادات طباطبایی3 ، فاطمه شهابی4
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران،
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران ، Toktamtabatabaee@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران،
4- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران،
چکیده:   (103 مشاهده)
سابقه و هدف: با توجه به نقش مشکلات روان‌شناختی تحریف شناختی، عدم شفقت به خود، سرمایه های روانشناختی و کاهش بهزیستی روانشناختی در نوجوان دختر دارای اضطراب، آنان نیاز به مداخلات روان‌شناختی مناسب در راستای پیشگیری از پیامدهای نامناسب آن در سنین بعدی دارند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش خودشفابخشی بر تحریف شناختی، شفقت به خود، سرمایه‌های روان‌شناختی و بهزیستی روانی نوجوانان دختر دارای نشانگان اضطراب بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری با یک گروه کنترل می باشد که به روش هدفمند بر روی 30 نفر از نوجوانان دختر دارای نشانگان اضطراب شهر تربت‌جام در سال تحصیلی 1403-1402 انجام شد برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی لوتانز و همکاران (2010)، پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989)، پرسشنامه شفقت به خود نف (2003)، پرسشنامه تحریف شناختی الیس (1998) استفاده شد. آموزش خودشفابخشی در طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای بر روی گروه آزمایش (هفته‌ای دو بار) اجرا گردید. داده‌های جمع‌آوری‌شده به روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه 23 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته­ها: نتایج نشان داد که آموزش خودشفابخشی باعث کاهش تحریف شناختی و افزایش شفقت به خود، سرمایه‌های روان‌شناختی و بهزیستی روانی نوجوانان دختر دارای نشانگان اضطراب شده است و تأثیر ماندگاری در مرحله پیگیری داشته است (05/0p).
نتیجه‌گیری: یافته ها نشان می دهد که آموزش خودشفابخشی می تواند به عنوان مداخله موثر توسط روانشناسان نوجوان برای کاهش مشکلات شناختی و بهبود سلامت روانشناختی نوجوانان دختر دارای اضطراب مورد استفاده قرار گیرد.
 
واژه‌های کلیدی: اضطراب، بهزیستی روان‌شناختی، تحریف شناختی، خودشفابخشی، سرمایه‌های روان‌شناختی، خودشفقتی
متن کامل [PDF 1630 kb]   (31 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/8/19 | پذیرش: 1403/11/29 | انتشار: 1403/12/19
فهرست منابع
1. American Psychiatric Association. D. S. M. T. F., & American Psychiatric Association, D. S. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-5 (Vol. 5, No. 5). Washington, DC: American psychiatric association. 2013. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
2. Gregory K. D, Chelmow D, Nelson H. D, Van Niel M. S, Conry J. A, Garcia F, Women's Preventive Services Initiative. Screening for anxiety in adolescent and adult women: A recommendation from the women's preventive services initiative. Annals of internal medicine. 2020; 173(1): 48-56.‏ [DOI:10.7326/M20-0580] [PMID]
3. Mercan N, Bulut M, Yüksel, Ç. Investigation of the relatedness of cognitive distortions with emotional expression, anxiety, and depression. Current Psychology. 2023; 42(3): 2176-2185.‏ [DOI:10.1007/s12144-021-02251-z]
4. Özdemir İ, Kuru E. Investigation of Cognitive Distortions in Panic Disorder, Generalized Anxiety Disorder and Social Anxiety Disorder. Journal of Clinical Medicine. 2023; 12(19): 6351.‏ [DOI:10.3390/jcm12196351] [PMID] []
5. Nalipay M. J. N, Alfonso M. K. S. Career and talent development self-efficacy of Filipino students: The role of self-compassion and hope. Philippine Journal of Psychology. 2018; 51(1): 101-120.‏ [DOI:10.31710/pjp/0051.01.06]
6. Gao J, Feng Y, Xu S, Wilson A, Li H, Wang X, Wang Y. Appearance anxiety and social anxiety: A mediated model of self-compassion. Frontiers in public health. 2023; 11: 1105428.‏ [DOI:10.3389/fpubh.2023.1105428] [PMID] []
7. Neff K. D. The self-compassion scale is a valid and theoretically coherent measure of self-compassion. Mindfulness. 2016; 7(1): 264-274 [DOI:10.1007/s12671-015-0479-3]
8. Volkaert B, Verbeken S, Debeuf T, Michels N, Braet C. Training self-compassion: Exploring the effects on adolescents' physiological and self-reported stress responses. Mindfulness. 2022; 13(4): 897-907. [DOI:10.1007/s12671-022-01838-2]
9. Tali E, Potharst E. S, de Bruin E. I, Utens E. M. Self-compassion and anxiety in adolescents with and without anxiety disorder. Children. 2023; 10(7): 1181.‏ [DOI:10.3390/children10071181] [PMID] []
10. Garavand, H. Modeling the mediating role of psychological capital in the causal relationship between spiritual intelligence and self-compassion with the meaning of life. Culture in Islamic University. 2023; 13(46): 89-116.‏
11. Pullmer R, Chung J, Samson L, Balanji S, Zaitsoff, S. A systematic review of the relation between self-compassion and depressive symptoms in adolescents. Journal of adolescence. 2019; 74: 210-220.‏ [DOI:10.1016/j.adolescence.2019.06.006] [PMID]
12. Luthans F, Youssef A, Avolio B. Psychological capital: developing the human competitive edge. Oxford, England: Oxford University Press. 2007. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780195187526.001.0001] [PMID]
13. Wang S, Li H, Chen X, Yan N, Wen D. The mediating role of psychological capital in the association between life satisfaction and depressive and anxiety symptoms among Chinese medical students during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional study. BMC psychiatry. 2023; 23(1): 398.‏ [DOI:10.1186/s12888-023-04894-7] [PMID] []
14. Seligman M. Flourish: a visionary new understanding of happiness and well-being. Policy. 2011.
15. Bradley K. Educators' Positive Stress Responses: Eustress and Psychological Capital. Doctoral dissertation, DePaul University. 2014.
16. Geiman M. A Multiple Case Study of the Influence of Positive Organizational Behavior on Human Resources. Doctoral dissertation, Walden University. 2016.
17. Finch J, Farrell L. J, Waters A. M. Searching for the HERO in youth: Does psychological capital (PsyCap) predict mental health symptoms and subjective wellbeing in Australian school-aged children and adolescents? Child Psychiatry & Human Development. 2020; 51: 1025-1036.‏ [DOI:10.1007/s10578-020-01023-3] [PMID] []
18. Babnik K, Benko E, von Humboldt S. Ryff's psychological well-being scale. In Encyclopedia of gerontology and population aging (pp. 4344-4349). Cham: Springer International Publishing.‏ 2022. [DOI:10.1007/978-3-030-22009-9_89]
19. Diener E, Biswas-Diener R. Well-being interventions to improve societies. Global Happiness Council, Global Happiness and Well-being. Policy Report. 2019; 95-110.
20. Dias Lopes L. F, Chaves B. M, Fabrício A, Porto A, Machado de Almeida D, Obregon S. L, Flores Costa V. M. Analysis of well-being and anxiety among university students. International journal of environmental research and public health. 2020; 17(11): 3874.‏ [DOI:10.3390/ijerph17113874] [PMID] []
21. Loyd A. The Memory Engineering. Alexander Loyd Services, LLC, 2018. publisher. Hodder & Stoughton. 2018.
22. Loyd A, Johnson, B. The healing code. Grand central life & style. Hachette book group. New York. Boston, First book edition. 2011.
23. Zarean, F., & Latifi, Z. Effects of self-healing intervention on quality of life and mother-child interaction among female breadwinners. Complementary Therapies in Clinical Practice. 2021; 43: 101334. [DOI:10.1016/j.ctcp.2021.101334] [PMID]
24. Loyd A. The Healing Codes II; A step-by-step guide to whole-life healing. Publisher: Yellow Kite. 2019.
25. Latifi Z, Zarrabi S.h. Tabatabaeenejad F, Zare Neystank, M. The effectiveness of self-healing training on well-being, satisfaction, body image and distress tolerance of women with bulimia nervosa. Cognitive Analytical Psychology Quarterly. 2022; 13(51): 33-49.
26. Moslehi, R, Latifi, Z. The effectiveness of self-healing training (healing codes) on emotional well-being, psychological toughness and recovery of patients with type 2 diabetes. Health Psychology. 2022; 11(42): 106-116.
27. Nasresfahani M, Hayati M, Latifi, Z. The effectiveness of the self-healing approach on cognitive distortions and interpersonal forgiveness of women suffering from psychological distress. Applied Family Therapy. 2022; 3(2): 285-305. [DOI:10.61838/kman.aftj.3.2.14]
28. Soltani M, Latifi Z, Mousavi S.h. The effect of self-healing training on self-compassion, body image concern, and disease recovery process in women with skin cancer. Skin and Beauty. 2019; 10 (4): 222-234.
29. Sharifinejad R, Shahbazi M. The effectiveness of cognitive behavioral therapy on psychological well-being and cognitive distortions of adolescents in Ahvaz. Psychological Methods and Models. 2018; 9(33): 107-123.
30. Khosravi S, Sadeghi M, Yabandeh M. Psychometric adequacy of the self-compassion scale. Psychological Methods and Models. 2013; 3(13): 47-58.
31. Saramiforoshani G, Akhundi N, Alipour A, Arab Sheibani K. Validation and investigation of the factor structure of the psychological capital questionnaire in Iran Khodro Diesel Company experts. Psychological Studies. 2014; 10(3): 95-109.
32. Loyd, A; and Johnson, B. Healing Code: Be the healer of your physical and mental illnesses with quantum physics. Translated by Mehdi Marvi and Zohre Latifi, Isfahan: Mehdi Marvi Publishing. 2018.
33. Latifi Z, Bagheri N, Soleimani F. The effectiveness of self-healing training on self-esteem and psychological distress of the families of students with special learning disorders. Empowering Exceptional Children. 2022; 13(2): 54-66.
34. Latifi Z, Mardani Z, Gharaghani R. The effectiveness of self-healing training on the psychological well-being of women with hypertension. Knowledge Horizon. 2022; 27(2).
35. Hatami Musa Abadi M, Latifi Z, Soltanizadeh M. The effect of self-healing on self-compassion, self-esteem, and aggression in adolescent girls with bad parents. Pediatric Nursing Journal. 2022; 9(2): 54-63.
36. Irani Z, Latifi Z, Soltanizadeh, M. The effectiveness of self-healing training (healing codes) on the sense of coherence in drug-dependent men. Scientific Quarterly of Addiction Research. 2021; 15 (61): 261-282. [DOI:10.52547/etiadpajohi.15.61.261]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.IAU.BIRJAND.REC.1402.037


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sarfarazi E, tabatabaee T, tabatabaee S, shahabi F. (2025). The effectiveness of self-healing training on cognitive distortion, self-compassion, psychological capital and psychological well-being of adolescent girls with anxiety symptoms. Health Res Develop. 2(4), 6-19.
URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-86-fa.html

سرفرازی الهه، طباطبایی تکتم سادات، طباطبایی سمانه سادات، شهابی فاطمه. آموزش خودشفابخشی بر تحریف شناختی، شفقت به خود، سرمایه‌های روان‌شناختی و بهزیستی روانی نوجوانان دختر دارای نشانگان اضطراب تحقیق و توسعه سلامت 1403; 2 (4) :19-6

URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-86-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش و توسعه سلامت Health research and development
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4700