[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: نمایه ها
..
  اعضای هیات تحریریه بر اساس حروف الفبا

دکتر مجتبی احسانی فر

دکتر زهرا خزیر

دکتر عزیزاله دهقان

دکتر علی دهقانی

دکتر نرجس هزار

دکتر فرزان مددی زاده

دکتر حامد محمدی

دکتر محمد محمدی

دکتر حمیدرضا مجیدیانی

دکتر سلماز محمدی

دکتر کرامت‌الله رحمانیان

دکتر بهاره شاطری امیری

دکتر نادر شریفی

..
مشابهت یاب سمیم نور
..
فرم تعهد نویسندگان
فرم تعهد نویسندگان
..
فرمت ارسال مقالات
فرمت ارسال مقالات
..
COPE
..
Jhrd style for Endnote
Jhrd style for Endnote
 
..
:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1404 ) ::
جلد _VOLUME__1 شماره __ISSUE_1_ صفحات 140-__LP_11_ برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش برنامه خودمدیریتی بر مشکلات رفتاری دانش آموزان با کم‌توانی هوشی
منصوره رضایی1 ، نرگس ادیب سرشکی*2 ، نیکتا حاتمی زاده3 ، راضیه بیدهندی4
1- کارشناسی ارشد روانشناسی وآموزش کودکان استثنایی،دانشگاه علوم توان بخشی وسلامت اجتماعی تهران،
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی ، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تهران ، na.adib@uswr.ac.ir
3- گروه مدیریت توان بخشی،دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی تهران،
4- گروه آمارزیستی،دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی،
چکیده:   (166 مشاهده)
سابقه و هدف: کودکان با کم‌توانی هوشی افزون بر اختلال در مهارت‌های انطباقی، مشکلات رفتاری را تجربه می‌کنند که می‌تواند منجر به مشکلات ارتباطی، اجتماعی، عاطفی هیجانی، تحصیلی و غیره شود. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش برنامه خودمدیریتی بر مشکلات رفتاری  دانش آموزان با کم‌توانی هوشی بود.
مواد و روشها: در این پژوهش  نیمه تجربی، از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان با کم‌توان هوشی 11 تا 15سال استان فارس بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس استثنایی این استان مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش 50 دانش آموزان کم‌توان هوشی بود که به‌صورت در دسترس شناسایی و با انتخاب تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 25 نفر) قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه مشکلات رفتاری هیجانی آخنباخ استفاده شد. گروه مداخله 14 جلسه 60 دقیقه‌ای آموزشی برنامه خودمدیریتی را دریافت کردند و برای گروه کنترل مداخله‌ای ارائه نشد. داده‌های پژوهش با تحلیل کوواریانس یک و چند متغیری تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمرات مشکلات رفتاری درون‌سازی شده و برون‌سازی شده در گروه مداخله پس از آموزش برنامه خودمدیریتی به طور قابل توجهی کاهش یافت (درون‌سازی: ۳۸٫۰۸ به ۳۰٫۷۲؛ برون‌سازی: ۳۶٫۶۰ به ۳۰٫۹۶)، در حالی که در گروه کنترل تغییر معنی‌داری مشاهده نشد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که تفاوت بین دو گروه در متغیرهای مشکلات رفتاری درون‌سازی شده و برون‌سازی شده معنادار است (p < 0.001) و بخشی قابل توجهی از واریانس این متغیرها ناشی از مداخله آموزشی بود.
نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش حاضر، به نظر می‌رسد که آموزش خودمدیریتی در کاهش سطح مشکلات درون‌سازی شده و برون‌سازی شده دانش‌آموزان با کم‌توانی هوشی مؤثر بوده است. بنابراین، اجرای آموزش خودمدیریتی به‌عنوان یک برنامه ساختاریافته جهت تغییر رفتار و کاهش مشکلات رفتاری دانش‌آموزان با کم‌توانی هوشی توصیه می‌شود.
واژه های کلیدی: مشکلات رفتاری، خودمدیریتی، دانش آموزان، کم‌توانی هوشی

 
واژه‌های کلیدی: مشکلات رفتاری، آموزش برنامه خودمدیریتی، دانش آموزان با کم‌توانی هوشی
متن کامل [PDF 1620 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/4/29 | پذیرش: 1404/6/8 | انتشار: 1404/9/10
فهرست منابع
1. Ghanji M. Psychology of exceptional children based on DSM‑5. Translation and compilation. Tehran: Savalan Publishing; 2016.
2. Solikhah I, Budiharso T. Standardizing BIPA as an International Program of a Language Policy. Asian ESP J. 2020;16(5.2):116-190.
3. Jacoby G. Subjective happiness among mothers of children with disabilities: The role of stress, attachment, guilt and social support. Res Dev Disabil. 2017;55:44-54. [DOI:10.1016/j.ridd.2016.03.006] [PMID]
4. Australian Institute of Health and Welfare. People with Disability in Australia-Engagement in Education. Canberra: Australian Government; 2023. p. 1-35.
5. Aghayinejad M, Chorami M, Ghazanfari A, Sharifi T. Effectiveness of parent-based early intervention based on Incredible Years Model on behavioral problems of mentally retarded children. Empowering Exceptional Children. 2019;10(3):29-43.
6. Newcomb ET, Hagopian LP. Treatment of severe problem behaviour in children with autism spectrum disorder and intellectual disabilities. Int Rev Psychiatry. 2018;30(2):96-109. [DOI:10.1080/09540261.2018.1435513] [PMID] []
7. Amstad M, Müller CM. Students' problem behaviors as sources of teacher stress in special needs schools for individuals with intellectual disabilities. Front Psychol. 2020;11:1-10. [DOI:10.3389/feduc.2019.00159]
8. Soke GN, Rosenberg SA, Hamman RF, Fingerlin T, Robinson C, Carpenter L, et al. Brief report: Prevalence of self-injurious behaviors among children with autism spectrum disorder-A population-based study. J Autism Dev Disord. 2016;46:3607-3614. [DOI:10.1007/s10803-016-2879-1] [PMID] []
9. Balbonia G, Rebecchini G, Elisei S, Tassé MJ. Factors affecting the relationship between adaptive behavior and challenging behaviors in individuals with intellectual disability and co-occurring disorders. Res Dev Disabil. 2020;104:103718. [DOI:10.1016/j.ridd.2020.103718] [PMID]
10. Nicholls G, Hastings RP, Grindle C. Prevalence and correlates of challenging behaviour in children and young people in a special school setting. Eur J Spec Needs Educ. 2019;34(1):1-15. [DOI:10.1080/08856257.2019.1607659]
11. Van Ool JS, Snoeijen-Schouwenaars FM, Tan IY, Schelhaas HJ, Aldenkamp AP, Hendriksen GM. Challenging behavior in adults with epilepsy and intellectual disability: An analysis of epilepsy characteristics. Epilepsy Behav. 2018;86:72-78. [DOI:10.1016/j.yebeh.2018.06.028] [PMID]
12. Sandjojo J, Eltringham EG, Gebhardt WA, Zedlitza AM, Embregts PC, Evers AW. Self-management interventions for people with intellectual disabilities: A systematic review. Patient Educ Couns. 2020;103:1983-1996. [DOI:10.1016/j.pec.2020.06.009] [PMID]
13. Donnelly J, Dykes M, Griffioen R, Moore J, Hale L, Wilkinson A. Self-management support training for undergraduate and graduate entry healthcare professional students: an integrative review. Phys Ther Rev. 2020;25(3-4):111-123. [DOI:10.1080/10833196.2020.1832720]
14. Sandjojo J, Zedlitz AMEE, Gebhardt WA, Hoekman J, Dusseldorp E, den Haan JA, Evers AWM. Training staff to promote self-management in people with intellectual disabilities. J Appl Res Intellect Disabil. 2018;31:840-850. [DOI:10.1111/jar.12440] [PMID]
15. Ning JZ, Wan TH, Louis WA, Rossiter F. Evaluation of chronic disease management on outcome and cost care for medical beneficiaries. Health Policy. 2010;86(3):345-354. [DOI:10.1016/j.healthpol.2007.11.011] [PMID]
16. McGowan P. Self management new perspectives. Proceedings of the International Conference on Patient Self Management Education. Victoria, BC, Canada; Sep 12-14, 2005. p. 12-24.
17. Fisher KR, Purcal C, Blaxland M, Robinson S, Quan Farrant F, Kayess R, Edwards Y. Factors that help people with disability to self-manage their support. Disabil Soc. 2024;39(7):1821-1839. [DOI:10.1080/09687599.2022.2164707]
18. Steinbrenner JR, Hume K, Odom SL, Morin KL, Nowell SW, Tomaszewski B, et al. Evidence-based practices for children, youth, and young adults with autism. FPG Child Dev Inst; 2020. p. 1-100.
19. Ryan C, Bergin M, Wells JS. Work-related stress and well-being of direct care workers in intellectual disability services: A scoping review of the literature. Int J Dev Disabil. 2021;67(1):1-22. [DOI:10.1080/20473869.2019.1582907] [PMID] []
20. McKenna K. Self-Monitoring with Goal-Setting: Decreasing Disruptive Behavior in Children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Doctoral Dissertations; 2020. p. 2573.
21. Akrami L, Malekpour M, Abedi A. The effectiveness of a behavior management and social skills training program on behavioral and adaptive problems of adolescent boys with high-functioning autism spectrum disorder. Rehabil. 2019;20(4):322-340. [DOI:10.32598/rj.20.4.322]
22. Graham L, Wright J, Walwyn R, Russell AM, Bryant L, Farrin A, House A. Measurement of adherence in a randomised controlled trial of a complex intervention: supported self-management for adults with learning disability and type 2 diabetes. BMC Med Res Methodol. 2016;16:132. [DOI:10.1186/s12874-016-0236-x] [PMID] []
23. Gilson CB, Carter EW, Biggs EE. Systematic review of instructional methods to teach employment skills to secondary students with intellectual and developmental disabilities. Res Pract Persons Severe Disabil. 2017;42(2):89-107. [DOI:10.1177/1540796917698831]
24. Koyama T, Wang HT. Use of activity schedule to promote independent performance of individuals with autism and other intellectual disabilities: a review. Res Dev Disabil. 2011;32(6):2235-2242. [DOI:10.1016/j.ridd.2011.05.003] [PMID]
25. Oehler C, Görges F, Rogalla M, Rummel-Kluge C, Hegerl U. Efficacy of a Guided Web-Based Self-Management Intervention for Depression or Dysthymia: Randomized Controlled Trial With a 12-Month Follow-Up Using an Active Control. J Med Internet Res. 2020;22(6):e18235. [DOI:10.2196/15361] [PMID] []
26. Shepardson RL, Tapio J, Funderburk JS. Self-Management Strategies for Stress and Anxiety Used by Nontreatment Seeking Veteran Primary Care Patients. Mil Med. 2017;182(7):e1747-e1754. [DOI:10.7205/MILMED-D-16-00378] [PMID]
27. Mahdavi A, Dehestani M, Pasandideh MM. The effectiveness of self-management skills training on bullying behavior and social acceptance of incarcerated male students. Educ Psychol Q. 2019;53:141-159.
28. Erhard P, Wong T, Barnett M, Falcomata TS, Lang R. Self-management skills and applied behavior analysis. In: Handbook of autism and pervasive developmental disorder: Assessment, diagnosis, and treatment. Cham: Springer International Publishing; 2022. p.957-973. [DOI:10.1007/978-3-030-88538-0_41]
29. Smith TE, Thompson AM, Maynard BR. Self‐management interventions for reducing challenging behaviors among school‐age students: A systematic review. Campbell Syst Rev. 2022;18(1):e1223. [DOI:10.1002/cl2.1223] [PMID] []
30. Sandjojo J, Eltringham EG, Gebhardt WA, Zedlitza AM, Embregts PC, Evers AW. Self-management interventions for people with intellectual disabilities: A systematic review. Patient Educ Couns. 2020;103:1983-1996. [DOI:10.1016/j.pec.2020.06.009] [PMID]
31. Sa'idian F, Bagheri F, Nili-Ahmadabadi MR, Salimi-Bajestani H. Development and effectiveness of a self-management training program with emphasis on the components of mindfulness and choice among young people. Couns Cult Psychother Q. 2017;8(30):131-165.
32. Achenbach TM, Rescorla LA. Child behavior checklist for ages 6-18. Burlington, VT: University of Vermont; 2001. [DOI:10.1037/t47452-000]
33. Minaei A. Adaptation and standardization of the Achenbach Child Behavior Checklist, Youth Self-Report, and Teacher's Report Form. Except Child Q. 2006;6(1):529-558.
34. Yazdkhasti F, Arizi Samani SH. Standardization of the child, parent, and teacher forms of the Child Behavior Checklist in the city of Isfahan. Iranian J Psychiatry Clin Psychol. 2011;17(1 [Serial No. 64]):60-70.
35. Mohammadi‑Nasab H, Seyed‑Mousavi PS, Behzadpour S. The effectiveness of expressive group art therapy in reducing internalizing and externalizing problems of neglected children. Knowl Res Appl Psychol. 2019;20(3 [Serial No. 77]):101-109.
36. Nesayan A, Asadi Gandomani R. The effect of social skills training on behavioral problems in adolescents with developmental and intellectual disability. J Rehabil. 2016;17(2):1-3. [DOI:10.21859/jrehab-1702158]
37. Safary F. The effect of daily self-management on job resources and job engagement among employees: A case study of Firoozgar and Sasan hospitals in Tehran Province [Master's thesis]. Allameh Tabataba'i University; 2015.
38. Omotunde EE, Philomena O, Oliha J. Effects of Self-Management and Social Skills Training On the Reduction of Adolescents' Conduct Disorder. Int J Educ Pract. 2015;3(3):129-142
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Clinical trials code: ندارد


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adibsereshki N. (2025). The effectiveness of self-management program training on behavioral problems of students with intellectual disabilities. Health Res Develop. 3(3), 28-40.
URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-122-fa.html

رضایی منصوره، ادیب سرشکی نرگس، حاتمی زاده نیکتا، بیدهندی راضیه.(1404). اثربخشی آموزش برنامه خودمدیریتی بر مشکلات رفتاری دانش آموزان با کم‌توانی هوشی تحقیق و توسعه سلامت 3 (3) :40-28

URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-122-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش و توسعه سلامت Health research and development
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 50 queries by YEKTAWEB 4718