1- گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران، دانشگاه فرهنگیان کرمان ، p.salari@cfu.ac.ir 2- آموزش و پرورش، کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی معلم ابتدایی آموزش و پرورش ورزنه
چکیده: (270 مشاهده)
هدف:هدف از انجام پژوهش حاضر "بررسی رابطه هوش هیجانی با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی با میانجیگری سرمایههای روانشناختی" بوده است. روش ها: طرح این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. به این منظور 113 نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر ورزنه در سال تحصیلی 1402-1401 با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی برادبری و گریوز، خلاقیت تورنس و سرمایه روانشناختی لوتانز استفاده شد. جهت بررسی متغیرهای تحقیق ازآمار توصیفی از قبیل میانگین، انحراف معیار و واریانس وبه منظور بررسی فرضیات تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری، روش الگویابی معادلات ساختاری(SEM) با کمک نرمافزار SmartPLS استفاده شده است. یافته ها: نتایج این پژوهشنشاندادکهتمامی ابعاد هوش هیجانی رابطه مثبت،مستقیم و معناداری با خلاقیت دارد . نتیجه گیری:بر اساس نتایج حاصله می توان گفت برخوردار بودن از سرمایه روانشناختی افراد را قادر می سازد تا علاوه بر مقابله بهتر در برابر موقعیت های استرس زا، کمتر دچار تنش شده، در برابر مشکلات از توان بالایی برخوردار باشند، به دیدگاه روشنی در مورد خود برسند و کمتر تحت تأثیر وقایع روزانه قرار بگیرند، در نتیجه اینگونه افراد از پیشرفت تحصیلی بهتری برخوردارند.
salarichine P, fazeli varzane A. (2024). The Correlation of Emotional Intelligence, Creativity, and Academic Achievement with the Mediation of Psychological Capital in Sixth Grade Male Elementary Students. Health Res Develop. 2(2), 17-30. URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-56-fa.html
سالاری چینه پروین، فاضلی ورزنه علی. همبستگی هوشهیجانی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی با میانجی گری سرمایه های روانشناختی در دانشآموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی تحقیق و توسعه سلامت 1403; 2 (2) :30-17