[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: نمایه ها
..
  اعضای هیات تحریریه بر اساس حروف الفبا

دکتر مجتبی احسانی فر
دکتر زینب جلمبادانی

دکتر مجتبی حمایت خواه
دکتر زهرا خزیر
دکتر عزیزاله دهقان
 دکتر علی دهقانی

دکتر بهاره شاطری امیری

دکتر حامد محمدی

دکتر محمد محمدی

دکتر فرزان مددی زاده

دکتر نورالدین نیکنام

دکتر نرجس هزار


 
..
مشابهت یاب سمیم نور
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد _VOLUME__1 شماره __ISSUE_1_ صفحات 130-__LP_11_ برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی هوش‌هیجانی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی با میانجی گری سرمایه های روانشناختی در دانش‌آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی
پروین سالاری چینه* 1، علی فاضلی ورزنه2
1- گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران، دانشگاه فرهنگیان کرمان ، p.salari@cfu.ac.ir
2- آموزش و پرورش، کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی معلم ابتدایی آموزش و پرورش ورزنه
چکیده:   (270 مشاهده)

هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر "بررسی رابطه هوش­ هیجانی با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی با میانجیگری سرمایه­های روانشناختی" بوده است.
روش ها: طرح این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. به این منظور 113 نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر ورزنه در سال تحصیلی 1402-1401 با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از سه پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی برادبری و گریوز، خلاقیت تورنس و سرمایه روانشناختی لوتانز استفاده شد. جهت بررسی متغیرهای تحقیق ازآمار توصیفی از قبیل میانگین، انحراف معیار و واریانس  وبه منظور بررسی فرضیات تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری، روش الگویابی معادلات ساختاری(SEM) با کمک نرم‌افزار  SmartPLS  استفاده شده است.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که تمامی ابعاد هوش هیجانی رابطه مثبت،مستقیم و  معناداری با خلاقیت دارد .
نتیجه گیری:بر اساس نتایج حاصله می توان گفت برخوردار بودن از سرمایه روانشناختی افراد را قادر می سازد تا علاوه بر مقابله بهتر در برابر موقعیت های استرس زا، کمتر دچار تنش شده، در برابر مشکلات از توان بالایی برخوردار باشند، به دیدگاه روشنی در مورد خود برسند و کمتر تحت تأثیر وقایع روزانه قرار بگیرند، در نتیجه اینگونه افراد از پیشرفت تحصیلی بهتری برخوردارند.
 
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، خلاقیت، پیشرفت تحصیلی، سرمایه های روانشناختی، سلامت
متن کامل [PDF 811 kb]   (166 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/1/12 | پذیرش: 1403/5/4 | انتشار: 1403/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: 100/9/52200


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salarichine P, fazeli varzane A. (2024). The Correlation of Emotional Intelligence, Creativity, and Academic Achievement with the Mediation of Psychological Capital in Sixth Grade Male Elementary Students. Health Res Develop. 2(2), 17-30.
URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-56-fa.html

سالاری چینه پروین، فاضلی ورزنه علی. همبستگی هوش‌هیجانی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی با میانجی گری سرمایه های روانشناختی در دانش‌آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی تحقیق و توسعه سلامت 1403; 2 (2) :30-17

URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-56-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش و توسعه سلامت Health research and development
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660