[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: نمایه ها
..
  اعضای هیات تحریریه بر اساس حروف الفبا

دکتر مجتبی احسانی فر

دکتر زهرا خزیر

دکتر عزیزاله دهقان

دکتر علی دهقانی

دکتر نرجس هزار

دکتر فرزان مددی زاده

دکتر حامد محمدی

دکتر محمد محمدی

دکتر حمیدرضا مجیدیانی

دکتر نورالدین نیکنام

دکتر کرامت‌الله رحمانیان

دکتر بهاره شاطری امیری

دکتر نادر شریفی

..
مشابهت یاب سمیم نور
..
COPE
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) ::
جلد _VOLUME__1 شماره __ISSUE_1_ صفحات 130-__LP_11_ برگشت به فهرست نسخه ها
همبستگی هوش‌هیجانی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی با میانجی گری سرمایه های روانشناختی در دانش‌آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی
پروین سالاری چینه*1 ، علی فاضلی ورزنه2
1- گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران، دانشگاه فرهنگیان کرمان ، p.salari@cfu.ac.ir
2- آموزش و پرورش، کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی معلم ابتدایی آموزش و پرورش ورزنه
چکیده:   (594 مشاهده)

هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر "بررسی رابطه هوش­ هیجانی با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش ­آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی با میانجیگری سرمایه­های روانشناختی" بوده است.
روش ها: طرح این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. به این منظور 113 نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر ورزنه در سال تحصیلی 1402-1401 با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدند. برای جمع آوری داده­ها از سه پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی برادبری و گریوز، خلاقیت تورنس و سرمایه روانشناختی لوتانز استفاده شد. جهت بررسی متغیرهای تحقیق ازآمار توصیفی از قبیل میانگین، انحراف معیار و واریانس  وبه منظور بررسی فرضیات تحقیق از مدل سازی معادلات ساختاری، روش الگویابی معادلات ساختاری(SEM) با کمک نرم‌افزار  SmartPLS  استفاده شده است.
یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که تمامی ابعاد هوش هیجانی رابطه مثبت،مستقیم و  معناداری با خلاقیت دارد .
نتیجه گیری:بر اساس نتایج حاصله می توان گفت برخوردار بودن از سرمایه روانشناختی افراد را قادر می سازد تا علاوه بر مقابله بهتر در برابر موقعیت های استرس زا، کمتر دچار تنش شده، در برابر مشکلات از توان بالایی برخوردار باشند، به دیدگاه روشنی در مورد خود برسند و کمتر تحت تأثیر وقایع روزانه قرار بگیرند، در نتیجه اینگونه افراد از پیشرفت تحصیلی بهتری برخوردارند.
 
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، خلاقیت، پیشرفت تحصیلی، سرمایه های روانشناختی، سلامت
متن کامل [PDF 811 kb]   (277 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/1/12 | پذیرش: 1403/5/4 | انتشار: 1403/5/10
فهرست منابع
1. Mohabi Nuruddin Vand M, Shahni Yilag M, Pashashreifi H. The relationship between psychological capital and the goals of progress and academic performance of first-year students, research in curriculum planning 2013 (2) 11: 61-79.
2. Vanno V, Kaemkate W, Wongwanich S. Relationships between Academic Performances, Perceived Group Psychological Capital, and Positive Psychological Capital of Thai Undergraduate StudentS. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2014 116: 3226-3230. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.01.739]
3. Luthans F, Avolio BJ, Avey JB, Norman SM. Positive psychological capital: measurement and relationship with performance and satisfaction. Article. Pers Psychol 2007 60(3):541-572. [DOI:10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x]
4. Bandura A. Self-efficacy mechanism in human agency. Am Psychol 1982 37(2):122-147. [DOI:10.1037//0003-066X.37.2.122]
5. Mancini, C., Falciati, L., Maioli, C., & Mirabella, G. Happy facial expressions impair inhibitory control with respect to fearful facial expressions but only when task-relevant. Emotion 2022 22(1), 142-152. [DOI:10.1037/emo0001058] [PMID]
6. Salovey, P., and Mayer, J. D. Emotional intelligence. Imagin. Cogn. Pers 1990 9:185-211. [DOI:10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG]
7. Salovey, P., and Grewal, D. The science of emotional intelligence. Curr. Dir.2005 14(6):281-5. [DOI:10.1111/j.0963-7214.2005.00381.x]
8. Mayer, J. D., Caruso, D. R., and Salovey, P. The ability model of emotional intelligence: principles and updates. Emot 2016 8: 290-300. [DOI:10.1177/1754073916639667]
9. Hadizadeh Moghadam A, Ramin Mehr, Hamid; Ahmadi, Amin. Investigating the relationship between emotional intelligence and leadership styles among managers of oil company-affiliated organizations. Semnan University Faculty of Humanities Journal 20087(24): 160-141.
10. Bar-on, R. The Emotional Quotient Inventory (EQ-I): A Measure of Emotional Intelligence. Toronto, Canada: Multi - Health System 1997.
11. Shafii Roudpashti, Maitham; Mirghafouri, Seyyed Habibullah. Measuring the degree of emotional intelligence of librarians and ranking its components (case study: librarians working in public libraries of Yazd city). Library and Information Quarterly, (3) 11, 7-28.
12. Persich, M. R., Smith, R., Cloonan, S. A., Woods-Lubbert, R., Strong, M., and Killgore, W. D. S. Emotional intelligence training as a protective factor for mental health during the COVID-19 pandemic. Depression Anxiety 2021 38: 1018-1025. [DOI:10.1002/da.23202] [PMID] []
13. Mohamed, N. F., Govindasamy, P., Rahmatullah, B., and Purnama, S. Emotional intelligence online learning and its impact on university Students' mental health: a quasi-experimental investigation. Pertanika J. Soc. Sci. Human 2022 30: 665-680. [DOI:10.47836/pjssh.30.2.13]
14. Tapia, M. Measuring emotional intelligence. Psychol. Rep 2001 88: 353-364. [DOI:10.2466/pr0.2001.88.2.353] [PMID]
15. Pishghadam, R., Faribi, M., Ahari, M. K., Shadloo, F., Gholami, M. J., and Shayesteh, S Intelligence, emotional intelligence, and emo-sensory intelligence: which one is a better predictor of university students' academic success? Front. Psychol 2022 13:5988. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.995988] [PMID] []
16. Mercader-Rubio, I., Angel, N. G., Ruiz, N. F. O., and Sanchez-Lopez, P. .Emotional intelligence, interpersonal relationships and the role of gender in student athletes. Int. J. Environ. Res. Public Health 2022 19: 159-212. [DOI:10.3390/ijerph19159212] [PMID] []
17. Rezaeyan A. Management of Organizational Behavior. Tehran: Samit Publications. 2008.
18. Afsari A, Anarinejad A, et al. . Examining the relationship between emotional intelligence, creativity and mental health in students. Bimonthly scientific research journal - a new approach in educational management 2022 13(3): 197-208.
19. Buontempo G. Emotional Intelligence and the Ease of Recall Judgment Bias: The Mediating Effect of Private Self‐Focused Attention.2007, 38(1):159-72. [DOI:10.1111/j.1559-1816.2008.00300.x]
20. Cocaro, E, Noblett, K. McCloskey, M. Attributional and emotional responses to socially ambiguous eues: Validation of a new assessment of social /emotional information processing in healthy adults and impulsive patients. 2009. 43(10):915-25 [DOI:10.1016/j.jpsychires.2009.01.012] [PMID]
21. Mirzaei A. Jafari-Harandi R. Prediction of academic performance based on the components of psychological capital and psychological toughness. Journal of Educational Psychology Studies 2019 (39) 3: 123-144.
22. Amiri, Mehdi; Partabian, Akbar. The relationship between the components of emotional intelligence and the creativity of Payam Noor University students with the moderating role of gender, age and education. Higher Education Letter 2017 (44) 11: 237-213.
23. Rahjoo Z. Investigating the relationship between emotional intelligence and creativity of secondary school students in Qazvin city. Master's thesis. Department of Educational Management, Islamic Azad University, Central Tehran Branch. 2014. 6(1):598-611.
24. Maleki H. Investigating the relationship between emotional intelligence and creativity among secondary school students. Educational Systems Research Quarterly 2013 (10)3: 209-190.
25. Kia A, Heydari A. Investigating the relationship between emotional intelligence and academic growth among students. Social Development Quarterly 2015 19(11): 53-72.
26. Rosalind Prabha, M. "Emotional intelligence as a correlate of academic achievement among first, year degree students in Puducherry". India International Journal of Current Research and Academic Review 2015 3(6):259-263.
27. Iraji Rad A, Malekzadeh Nasrabadi E. Investigating the effect of psychological capital with the mediation of progress motivation on students' creativity. Scientific and research quarterly of innovation and creativity in humanities 2016 (4): 51-70.
28. Liu O. L, Bridgeman B, et al. Measuring learning outcomes in higher education: motivation matters. Educ Res 2012 41: 352-362. [DOI:10.3102/0013189X12459679]
29. Marcos A, Carmona-Halty, M.D. How Psychological Capital Mediates Between Study-Related Positive Emotions and Academic Performance. Journal of Happiness Studies 2018 29: 1-19.
30. Alirezaei A, Tavallae R. Encouraging creativity and innovation among the employees of the organization. Bimonthly Journal of Human Development of the Police 2008 (16) 5: 37-60.
31. Ivcevic Z, Brackett M. A., et al. Emotional intelligence and emotional creativity. Journal of Personality 2007 75 (2): 199- 220. [DOI:10.1111/j.1467-6494.2007.00437.x] [PMID]
32. Sabouri Nujedehi, Sh. The relationship between emotional intelligence and crisis management. Monthly social, economic. scientific and cultural work and society 2012 (1) 15, 54-45.
33. Sadeghi A, Moshkebid Haghighi M, et al. The relationship between knowledge management and emotional intelligence with the creativity of the employees of the General Department of Education of Gilan province. Development of Psychology 2010 (89) 8: 238-231.
34. Luthans F, Avolio BJ, Avey JB, Norman SM. Positive psychological capital: measurement and relationship with performance and satisfaction. Article. Pers Psychol 2007 60 (3): 541-572. [DOI:10.1111/j.1744-6570.2007.00083.x]
35. Harms P.D. Measuring implicit psychological constructs in organizational behavior: An example using psychological capital, Journal of Organizational Behavior 2012 3 (4): 589-594. [DOI:10.1002/job.1785]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: 100/9/52200



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

salarichine P, fazeli varzane A. (2024). The Correlation of Emotional Intelligence, Creativity, and Academic Achievement with the Mediation of Psychological Capital in Sixth Grade Male Elementary Students. Health Res Develop. 2(2), 17-30. doi:10.61186/jhrd.2.2.17
URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-56-fa.html

سالاری چینه پروین، فاضلی ورزنه علی. همبستگی هوش‌هیجانی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی با میانجی گری سرمایه های روانشناختی در دانش‌آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی تحقیق و توسعه سلامت 1403; 2 (2) :30-17 10.61186/jhrd.2.2.17

URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-56-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( تابستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش و توسعه سلامت Health research and development
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4710