سابقه و هدف:وجود کودک با اختلال یادگیری در خانواده، مولد استرسی است که نیازمند رشد و توسعه پاسخهای مقابله ای مناسب از سوی والدین، به ویژه مادران است. آموزش مهارتهای مقابله، به این والدین مهارتهای مفیدی می آموزد که می توانند آنها را در طول زمانهای سخت، به کار برند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرآموزش راهبردهای مقابله ای مساله مدار بر استفاده ازمهارتهای مقابله ای و کاهش استرس مادران کودکان با اختلالات یادگیری در سال تحصیلی 1400-1399 بود.مواد و روشها: پژوهش از نوع تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری با یک گروه کنترل بود.نمونه شامل 60 مادر که کودک با اختلال یادگیری8 تا 12 سال داشتند از مرکز اختلال یادگیری شهر مشهد انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جا گماری شدند (هر گروه 30 نفر). از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد و گروه آزمایش آموزش راهبردهای مقابله مساله مدار را در 10 جلسه دریافت نمودند. در حالی که به گروه کنترل این مداخله ارائه نشد و در پایان جلسات برای هر دو گروه پسآزمون و پس از 2 ماه مرحله پیگیری اجرا شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استرس والدینی آبیدین (1995) و پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (1984) بود.دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ها:نتایج نشان داد در مهارت های مقابله مساله مدار، مهارت های مقابله هیجان مدار و استرس بین سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت وجود دارد(05/0>p).در پس آزمونو پیگیری گروه مداخله، تغییر نمرات مهارت های مقابله مساله مدار (حمایت یابی، مسئولیت پذیری، حل مسئله)، مهارت های مقابله هیجان مدار (دوری گزینی، و گریز و اجتناب) و همچنین کاهش نمرات استرس معنادار بود (05/0>p).اما در پیگیری،براورد مثبت،خویشتن داری و رویارویی پایدار نبود.نتیجه گیری:
Rajabian F, Adibsereshki N, Poshtmashhadi M, Vahedi M. (2025). The problem-oriented coping skills training and its effect on the use of coping strategies and stress level of mothers of children with learning disorders in an e - learning system: A randomized controlled trial. Health Res Develop. 3(1), 10-21. URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-94-fa.html
رجبیان فاطمه، ادیب سرشکی نرگس، پشت مشهدی مرجان، واحدی محسن. آموزش مهارت های مقابله ای مساله مدار و تاثیر آن بر استفاده از روشهای مقابله و استرس مادران کودکان با اختلالات یادگیری در سیستم مجازی: یک کارآزمایی تحقیق و توسعه سلامت 1404; 3 (1) :21-10