[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: نمایه ها
..
  اعضای هیات تحریریه بر اساس حروف الفبا

دکتر مجتبی احسانی فر

دکتر زهرا خزیر

دکتر عزیزاله دهقان

دکتر علی دهقانی

دکتر نرجس هزار

دکتر فرزان مددی زاده

دکتر حامد محمدی

دکتر محمد محمدی

دکتر حمیدرضا مجیدیانی

دکتر نورالدین نیکنام

دکتر کرامت‌الله رحمانیان

دکتر بهاره شاطری امیری

دکتر نادر شریفی

..
مشابهت یاب سمیم نور
..
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1404 ) ::
جلد _VOLUME__1 شماره __ISSUE_1_ صفحات 121-__LP_11_ برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش مهارت های مقابله ای مساله مدار و تاثیر آن بر استفاده از روشهای مقابله و استرس مادران کودکان با اختلالات یادگیری در سیستم مجازی: یک کارآزمایی
فاطمه رجبیان ، نرگس ادیب سرشکی*1 ، مرجان پشت مشهدی ، محسن واحدی
1- ، na.adib@uswr.ac.ir
چکیده:   (35 مشاهده)
سابقه و هدف: وجود کودک با اختلال یادگیری در خانواده، مولد استرسی است که نیازمند رشد و توسعه پاسخهای مقابله ای مناسب از سوی والدین، به ویژه مادران است. آموزش مهارتهای مقابله، به این والدین مهارتهای مفیدی می آموزد که می توانند آنها را در طول زمانهای سخت، به کار برند. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیرآموزش راهبردهای مقابله ای مساله مدار بر استفاده ازمهارتهای مقابله ای و کاهش استرس مادران کودکان با اختلالات یادگیری در سال تحصیلی 1400-1399 بود.مواد و روشها: پژوهش از نوع تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری با یک گروه کنترل بود.نمونه شامل 60 مادر که کودک با اختلال یادگیری8 تا 12 سال داشتند از مرکز اختلال یادگیری شهر مشهد انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جا گماری شدند (هر گروه 30 نفر). از هر دو گروه پیش‌آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش آموزش راهبردهای مقابله مساله مدار را در 10 جلسه دریافت نمودند. در حالی که به گروه کنترل این مداخله ارائه نشد و در پایان جلسات برای هر دو گروه پس‌آزمون و پس از 2 ماه مرحله پیگیری اجرا شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استرس والدینی آبیدین (1995) و پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (1984) بود.داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ها:نتایج نشان داد در مهارت های مقابله مساله مدار، مهارت های مقابله هیجان مدار و استرس  بین سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت وجود دارد(05/0>p).در پس آزمون و پیگیری گروه مداخله، تغییر نمرات مهارت های مقابله مساله مدار (حمایت یابی، مسئولیت پذیری، حل مسئله)، مهارت های مقابله هیجان مدار (دوری گزینی، و گریز و اجتناب) و همچنین کاهش نمرات استرس معنادار بود (05/0>p).اما در پیگیری،براورد مثبت،خویشتن داری و رویارویی پایدار نبود.نتیجه گیری:
 
واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: راهبردهای مقابله ای مساله مدار، استرس، مادران کودکان با اختلالات یادگیری
متن کامل [PDF 1062 kb]   (18 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/11/3 | پذیرش: 1404/1/26 | انتشار: 1404/1/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabian F, Adibsereshki N, Poshtmashhadi M, Vahedi M. (2025). The problem-oriented coping skills training and its effect on the use of coping strategies and stress level of mothers of children with learning disorders in an e - learning system: A randomized controlled trial. Health Res Develop. 3(1), 10-21.
URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-94-fa.html

رجبیان فاطمه، ادیب سرشکی نرگس، پشت مشهدی مرجان، واحدی محسن. آموزش مهارت های مقابله ای مساله مدار و تاثیر آن بر استفاده از روشهای مقابله و استرس مادران کودکان با اختلالات یادگیری در سیستم مجازی: یک کارآزمایی تحقیق و توسعه سلامت 1404; 3 (1) :21-10

URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-94-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش و توسعه سلامت Health research and development
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4707