[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: نمایه ها
..
  اعضای هیات تحریریه بر اساس حروف الفبا

دکتر مجتبی احسانی فر

دکتر زهرا خزیر

دکتر عزیزاله دهقان

دکتر علی دهقانی

دکتر نرجس هزار

دکتر فرزان مددی زاده

دکتر حامد محمدی

دکتر محمد محمدی

دکتر حمیدرضا مجیدیانی

دکتر نورالدین نیکنام

دکتر کرامت‌الله رحمانیان

دکتر بهاره شاطری امیری

دکتر نادر شریفی

..
مشابهت یاب سمیم نور
..
COPE
..
:: دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1404 ) ::
جلد _VOLUME__1 شماره __ISSUE_1_ صفحات 121-__LP_11_ برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله‌ای مسئله‌محور بر سبک‌های مقابله و میزان استرس مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری: یک مطالعه تجربی
فاطمه رجبیان1 ، نرگس ادیب سرشکی*2 ، مرجان پشت مشهدی3 ، محسن واحدی4
1- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران،
2- استادیار توانبخشی اعصاب اطفال، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ، na.adib@uswr.ac.ir
3- استادیار روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی،
4- دانشیار آمار زیستی، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، Associated professor, Department of Biostatistics and Epidemiology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
چکیده:   (110 مشاهده)
سابقه و هدف: وجود کودک با اختلال یادگیری در خانواده، مولد استرسی است که نیازمند رشد و توسعه پاسخ‌های مقابله‌ای مناسب از سوی والدین، به ویژه مادران است. آموزش مهارتهای مقابله، به این والدین مهارتهای مفیدی می‌آموزد که می‌توانند آنها را در طول زمانهای سخت، به‌کار‌برند. هدف پژوهش حاضرتعیین تاثیرآموزش راهبردهای مقابله‌ای مساله‌مدار بر استفاده از مهارتهای مقابله‌ای و کاهش استرس مادران کودکان با اختلالات یادگیری بود.
مواد و روشها: پژوهش از نوع تجربی با طرح پیش آزمون، پس آزمون، پیگیری با یک گروه کنترل بود. افراد نمونه شامل 60 مادر که کودک با اختلال یادگیری 8 تا 12 سال داشتند از مرکز اختلال یادگیری شهر مشهد انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جا گماری شدند (هر گروه 30 نفر). از هر دو گروه پیش‌آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش آموزش راهبردهای مقابله مساله‌مدار را در 10 جلسه دریافت نمود. در حالی که به گروه کنترل این مداخله ارائه نشد و در پایان جلسات برای هر دو گروه پس‌آزمون و پس از دو ماه مرحله پیگیری اجرا شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه استرس والدینی آبیدین (1995) و پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن (1984) بود.
یافتهها: در مهارت‌های مقابله مساله‌مدار، مهارت‌های مقابله هیجان مدار و استرس  بین سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنی وجود داشت (0/05>p). در پس آزمون و پیگیری گروه مداخله، تغییر نمرات مهارت‌های مقابله مساله‌مدار (حمایت یابی، مسئولیت پذیری، حل مسئله)، مهارت‌های مقابله هیجان مدار (دوری گزینی، و گریز و اجتناب) و همچنین کاهش نمرات استرس معنادار بود (0/05>p). اما تأثیر آموزش برای مولفه‌های برآورد مثبت، خویشتن‌داری و رویارویی، پس از گذشت دو ماه پیگیری، پایدار نبود (0/05>p).

نتیجه گیری: آموزش راهبردهای مقابله‌ای مساله‌مدار می‌تواند بر استفاده مناسب از راهبردهای مقابله‌ای مساله‌مدار و هیجان مدار تاثیر بگذارد. پیشنهاد می‌شود با اجرای برنامه آموزش راهبردهای مقابله‌ای مساله‌مدار، مادران و بخصوص مادران کودکان با اختلال یادگیری را در کاهش استرس و بهبود استفاده از مهارت‌های مقابله‌ای مناسب در مواجهه با مشکلات، یاری نمود.
واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: راهبردهای مقابله ای مساله مدار، استرس، مادران کودکان با اختلالات یادگیری
متن کامل [PDF 1062 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/11/3 | پذیرش: 1404/1/26 | انتشار: 1404/2/8
فهرست منابع
1. Chieffo, D. P. R., Arcangeli, V., Moriconi, F., Marfoli, A., Lino, F., Vannuccini, S., Marconi, E., Turrini, I., Brogna, C., Veredice, C., Antonietti, A., Sana, G., & Mercuri, E. M. Specific learning disorders (SLD) and behavior impairment: comorbidity or specific profile? Children 2023; 10(8): 1-8. [DOI:10.3390/children10081356] [PMID] []
2. Kohli A, Sharma S, Padhy SK. Specific Learning Disabilities: Issues that Remain Unanswered. Indian J Psychol Med. 2018 ;40(5): 399-405. [DOI:10.4103/IJPSYM.IJPSYM_86_18] [PMID] []
3. Lubiewska K, Derbis R. Relations between Parenting Stress, Attachment, and Life Satisfaction in Mothers of Adolescent Children Polish. Journal of Applied Psychology 2016; 14: 87- 112. [DOI:10.1515/pjap-2015-0056]
4. Kleinke, C L. Coping with Life Challenges (Translated by Mohamadkhani Sh). Special Media publishing, (Persian), 2019.
5. Compas B E, Jaser S S, Bettis A H, Watson K H, Gruhn M A, Dunbar J P, Thigpen J C. Coping, emotion regulation, and psychopathology in childhood and adolescence: A meta-analysis narrative review. Psychological bulletin 2017; 143: 939-991. [DOI:10.1037/bul0000110] [PMID] []
6. Meng X, D'Arcy C. Coping strategies and distress reduction in psychological well-being? A structural equation modelling analysis using a national population sample. Epidemiology and psychiatric sciences 2016; 25: 370-383. [DOI:10.1017/S2045796015000505] [PMID] []
7. Woodhouse, S., Hebbard, G., & Knowles, S. R. Exploring symptom severity, illness perceptions, coping styles, and well-being in gastroparesis patients using the common sense model. Digestive Diseases and Sciences 2018; 63: 958-965. [DOI:10.1007/s10620-018-4975-x] [PMID]
8. Rose, N. N., & Mustafa, M. Y. (2018). Stress among Working Women: Counselling Services Using the Lazarus Stress Theory and the Practice of Solution-Focused Therapy. Asian Social Work Journal 2018; 3: 28-34. [DOI:10.47405/aswj.v3i1.30]
9. Mahmoudi F, Beliad M R, Jian Bagheri M, Shah Nazari M, Zahrakar K. Structural Model of Psychological Well-being Based on Negative Life Events and Mindfulness with Emphasis on the Mediation of Coping Styles. QJCR 2021; 20 (77): 38-60. (Persian). [DOI:10.18502/qjcr.v20i77.6135]
10. Pourmohamadreza-Tajrishi M, Azadfallah P, Hemmati Garakani S, and Bakhshi, E. The Effect of Problem-Focused Coping Strategy Training on Psychological Symptoms of Mothers of Children with Down Syndrom. Iran J Public Health. 2015; 44(2): 254-262.
11. Arif A, Ashraf F, Nusrat A. Stress and coping strategies in parents of children with special needs. Journal of the Pakistan Medical Association. 2021; 71, 5: 1369-1372. [DOI:10.47391/JPMA.1069] [PMID]
12. Martínez B B, Custódio R P. Relationship between mental health and spiritual wellbeing among hemodialysis patients: a correlation study. Sao Paulo Medical Journal 2014; 132: 23-27. [DOI:10.1590/1516-3180.2014.1321606] [PMID] []
13. Yosi Eka Putri1 , Dinie Ratri Desiningrum. Coping Strategies in Mothers of Children with Special Needs: A Systematic Literature Review. ICPSYCHE. 2024; 1-14.
14. Sheykholreslami A, seyedesmaili ghomi N. The Effectiveness of Mindfulness-Based Techniques Training on Psychological Distress of Mothers of Child with Special Learning Disability. Quarterly of Psychology of Exceptional Individuals. 2019; 9: 183-196.
15. Lazaros RS, Folkman S. Coping and adaptation centry (ED). The handbook of Behavioral medicine, New York. Guilford press. 1985.
16. Ebrahimi Moghadam H, Arab Yarmohammadi L, Zadbagher seighalani M, Arab Ameri M. The effect of problem-based coping strategies on mothers' stress with learning disabilities children (LD). Quarterly Journal of Educational Psychology Islamic Azad University Tonekabon Branch 2016; 7: 43-50. (Persian).
17. Agha-yousefi A, Alagheband M. The effect of coping -therapy on coping ways of mothers with epileptic children. Journal of Behavioral Sciences 2013; 6: 363-368. (Persian).
18. Bagheri M, Ramezani M, Vaghee S, Sadeghi T. The Effect of Applying Problem-solving Skills on Stress Coping Styles and Emotional Self-efficacy in Mothers of Preterm Neonates: A Randomized Clinical Trial. IJCBNM. 2024; 12(4):254-266.
19. Salari M, Kashani nia Z, Davachi A, Zoladl M, Babaie GH. The effect of education on coping style among mothers of educable mentally retarded children. J Rehab 2007; 8: 75-80.
20. Hastings RP, Kovshoff H, Brown T, Ward NJ, Degli Espinosa F, Remington B. Coping strategies in mothers and fathers of preschool and school-age children with autism. Autism 2005; 9: 377-391. [DOI:10.1177/1362361305056078] [PMID]
21. Glidden LM, Billings FJ, Jobe BM. Personality, coping style and well-being of parents rearing children with developmental disabilities. Journal of Intellectual Disability Research 2006; 50 (12): 949-62. [DOI:10.1111/j.1365-2788.2006.00929.x] [PMID]
22. Nagwa Ramadan Esmail Magor , Fathia El-Sayed El-Ghadban, Sharbat Thabet Hassanine Atea,Hala Hassan Saied Khalil , Mona Gamal Abd Elnaser Ahmed, Manal Mohamed Ahmed Ayed. Effect of Parent Training regarding Coping Strategies on Reducing Stress among Parent of Children with Autism Spectrum Disorder. Egyptian Journal of Health Care; 2021; 12: 47-60. [DOI:10.21608/ejhc.2021.194365]
23. Habibi M, Zamani N, Abedini S, Jamshidnejad N. Effectiveness of problem solving training, exposure therapy, and the combined method on depression, anxiety, and stress in mothers of children with special needs. International Journal of Educational and Psychological Researches 2015; 1 (4): 246-252. [DOI:10.4103/2395-2296.163931]
24. Noor Abadi Z, Hassan Zadeh S, Lavasani M, Farzadmehr M. The Effectiveness of Training Coping Skills Program on Parental Stress of Mothers with Deaf Child (1-3 ys) in Gorgan Province. J Except Educ 2015; 6 (128): 13-20.
25. Carrol l. Problem-Focused Coping.I n: Gellman, M.D. (eds) Encyclopedia of Behavioral Medicine. Springer, Cham.2020. [DOI:10.1007/978-3-030-39903-0_1171] []
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rajabian F, Adibsereshki N, Poshtmashhadi M, Vahedi M. (2025). The problem-oriented coping skills training and its effect on the use of coping strategies and stress level of mothers of children with learning disorders in an e - learning system: A randomized controlled trial. Health Res Develop. 3(1), 10-21. doi:10.61186/jhrd.3.1.10
URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-94-fa.html

رجبیان فاطمه، ادیب سرشکی نرگس، پشت مشهدی مرجان، واحدی محسن. تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله‌ای مسئله‌محور بر سبک‌های مقابله و میزان استرس مادران کودکان دارای اختلالات یادگیری: یک مطالعه تجربی تحقیق و توسعه سلامت 1404; 3 (1) :21-10 10.61186/jhrd.3.1.10

URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-94-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( بهار 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش و توسعه سلامت Health research and development
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4710