[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: نمایه ها
..
  اعضای هیات تحریریه بر اساس حروف الفبا

دکتر مجتبی احسانی فر
دکتر زینب جلمبادانی

دکتر مجتبی حمایت خواه
دکتر زهرا خزیر
دکتر عزیزاله دهقان
 دکتر علی دهقانی

دکتر بهاره شاطری امیری

دکتر حامد محمدی

دکتر محمد محمدی

دکتر فرزان مددی زاده

دکتر نورالدین نیکنام

دکتر نرجس هزار


 
..
مشابهت یاب سمیم نور
..
:: دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) ::
جلد _VOLUME__1 شماره __ISSUE_1_ صفحات 159-__LP_11_ برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نظرات دستیاران،کارورزان، پرستاران و مادران در مورد نیازهای آموزشی خانواده دارای کودک بستری در بخش عفونی بیمارستان کودکان مفید
فاطمه شامخی امیری1 ، علی اصغر کلاهی*2 ، حسین حاتمی3 ، سمانه رحیمی لیموئی4
1- دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران،
2- استاد گروه بیماری های عفونی و گرمسیری و بهداشت عمومی،دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، kolahii@gmail.com
3- استادیار بیماری های کودکان، بیمارستان کودکان مفید، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران،
4- دانشیار پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران،
چکیده:   (47 مشاهده)
سابقه و هدف: نیازهای آموزشی خانواده دارای کودک بستری در بیمارستان از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر پیشگیری، کنترل و درمان بیماری کودک  است که ناشی از نقش مهم خانواده در تأمین و حفظ سلامت جسمی و روانی بیمار است؛ بنابراین ضرورت آموزش به مادر و خانواده به خصوص در بیماری‌های عفونی با توجه به ماهیت و امکان سرایت آن، اهمیت آموزش به خانواده را بیشتر می‌سازد.این مطالعه  با هدف مقایسه نظرات مادران، پرستاران، دستیاران و کارورزان به میزان درک نیازهای آموزشی خانواده کودکان بیمار انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1403 است که به صورت تصادفی ۱۴۶ نفر از مادران دارای کودک بستری در بخش عفونی کودکان، ۲۰ نفر از کادر پرستاری، ۱۷ نفر از کارورزان پزشکی و ۱۲ نفر از دستیاران تخصص کودکان بخش عفونی شرکت داشتند. نظرات شرکت کنندگان با استفاده از پرسشنامه  شامل اطلاعات دموگرافیک شرکت‌کنندگان و 37 مورد از نیاز خانواده ‌دارای کودک بستری در بیمارستان به اضافه پنج پرسش در خصوص پمفلت‌های موجود در بخش، با پاسخ دهی مقیاس لیکرت مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.
یافتهها: در این مطالعه، میانگین سن مادران 6/4 ± 34/3، پرستاران  7/07 ± 37/76، دستیاران 3/8 ± 30/6 و کارورزان 4/7 ± 25/8 بود. پاسخ های  مادران، پرستاران، کارورزان و دستیاران با یکدیگر متفاوت بود. میزان امتیاز کلی با تعداد فرزندان و سطح تحصیلات در مادران دارای کودک بستری در بخش عفونی و با سن، وضعیت تاهل و میزان درآمد در پرستاران و دستیاران رابطه معنادار داشت (0/05p<).
نتیجه گیری: تفاوت میان درک مادران و کادردرمان از نیازهای آموزشی خانواده دارای کودک بستری نشان داد، موانع زیادی جهت برطرف سازی نیازهای خانواده ها وجود دارد که نیازمند توجه و تدوین برنامه های آموزشی خانواده دارای کودک بستری نشان داد، موانع زیادی جهت برطرف سازی نیازهای خانواده ها وجود دارد که نیازمند توجه و تدوین برنامه های آموزشی لازم در این راستا می باشد.
واژه‌های کلیدی: نیازهای آموزشی، مادر، کودک، بیمارستان
متن کامل [PDF 2638 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/10/18 | پذیرش: 1403/12/20 | انتشار: 1403/11/10
فهرست منابع
1. Foster M, Whitehead L, Arabiat D, Frost L. Parents' and Staff Perceptions of Parental Needs During a Child's Hospital Admission: An Australian Study. J Pediatr Nurs. 2018;43:e2-e9. [DOI:10.1016/j.pedn.2018.06.013] [PMID]
2. KolahiA.A. Designing Patient Education Program for Mothers and Families in Mofid Children's Hospital. Salamat Ijtimai (Community Health). 2021; 8(3):516-521.
3. Akbari V, Asayesh H, Hoseini MH, Fard FS, Shahidi M, Goudarzi M. Needs of family with hospitalized infant in neonatal intensive care unit: a comparison between mothers' and nurses' viewpoint. Q Uni Med Sci J. 2020;14(3):10-8. [DOI:10.29252/qums.14.3.10]
4. Caggiano G, Brunetti LI, Ho K, Piovani A, Quaranta A. Hospital school program: The right to education for long-term care children. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2021;18(21):11435. [DOI:10.3390/ijerph182111435] [PMID] []
5. Chen C, Wittenberg E, Sullivan SS, Lorenz RA, Chang YP. The experiences of family members of ventilated COVID-19 patients in the intensive care unit: a qualitative study. American Journal of Hospice and Palliative Medicine®. 2021;38(7):869-76. [DOI:10.1177/10499091211006914] [PMID] []
6. Zhou JG, Fan QL, Lu CM, et al. Management experience of a designated hospital for children with coronavirus disease 2019. Zhongguo Dang dai er ke za zhi = Chinese Journal of Contemporary Pediatrics. 2022 Aug;24(8):839-845.
7. Mangal S, Carter E, Arcia A. Developing an educational resource for parents on pediatric catheter-associated urinary tract infection (CAUTI) prevention. American journal of infection control. 2022 Apr 1;50(4):400-8. [DOI:10.1016/j.ajic.2021.09.006] [PMID] []
8. Ares G, Velázquez AL, Vidal L, Curutchet MR, Varela P. The role of food packaging on children's diet: Insights for the design of comprehensive regulations to encourage healthier eating habits in childhood and beyond. Food Quality and Preference. 2022 1;95:104366. [DOI:10.1016/j.foodqual.2021.104366]
9. Aran A, Abazari F, Farokhzadian J, Azizzadeh Forouzi M. Comparing the perception of family-centered care from the perspectives of nursing staff and mothers of hospitalized children in children's wards. Hayat, Journal of School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences. 2018; 24(1): 48-58.
10. Shie AJ, Huang YF, Li GY, Lyu WY, Yang M, Dai YY, Su ZH, Wu YJ. Exploring the relationship between hospital service quality, patient trust, and loyalty from a service encounter perspective in elderly with chronic diseases. Frontiers in public health. 2022;10:876266. [DOI:10.3389/fpubh.2022.876266] [PMID] []
11. Almasi S, Cheraghi F, Roshanaei G, Khalili A, Dehghani M. Relation of Nursing Support From Parents With Meeting the Needs of Mothers of Children Hospitalized in Besat Hospital, Hamadan. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2018;26(5):323-32. [DOI:10.30699/sjhnmf.26.a5.323]
12. Abolwafa NF, Mohamed AH. Effect of educational program on mothers knowledge about prevention of pneumonia for their children under five years. IOSR Journal of Nursing and Health Science (IOSR-JNHS). 2017;6(5):05-12.
13. Nagat F. Abolwafa, and Yosria El-Sayed Hossein, Effect of Educational Program on Knowledge and Health Care Practices about Nephrotic Syndrome among Mothers of Pre-School Children.« American Journal of Nursing Research, vol. 6, no. 5 (2018): 244-252. [DOI:10.12691/ajnr-6-5-5]
14. Mishra O.P., Basu B., Upadhyay S.K., prasad R. and Schaefer F., (2013): Behavioral abnormalities in children with nephrotic syndrome. Nephrology Dialysis Transplantation, 25: 2537-41. [DOI:10.1093/ndt/gfq097] [PMID]
15. Farokhzadian, J., Forouzi, M. A., & Sheikhbardsiri, H. (2021). Mothers and nurses' perceptions of the family‐centered care barriers in pediatric departments of an educational hospital in Iran. Journal of Child and Adolescent Psychiatric Nursing, 1-6. [DOI:10.1111/jcap.12317] [PMID]
16. Mahmoudi H, Mohmmadi E, Ebadi A. Barriers to nursing care in emergency wards. Iran J Nurs Midwifery Res. 2013; 18(2): 145-51.
17. Oakley A. The family, marriage, and its relationship to illness. InAn introduction to medical sociology 2013 (pp. 74-109).
18. Valizadeh F, Ghasemi SF. Medical staff attitude toward parents' participation in the care of their hospitalized children. Hayat, Journal of School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences. 2008; 14(1): 69-76.
19. Wigert H, Dellenmark MB, Bry K. Strengths and weaknesses of parent-staff communication in the NICU: a survey assessment. BMC Pediatr 2013;13:71. [DOI:10.1186/1471-2431-13-71] [PMID] []
20. Ladani MT, Abdeyazdan Z, Sadeghnia A, Hajiheidari M, Hasanzadeh A. Comparison of nurses and parents' viewpoints regarding the needs of parents of premature infants in neonatal intensive care units. Iran J Nurs Midwifery Res 2017;22(5):367-71. [DOI:10.4103/1735-9066.215672] [PMID] []
21. Milan M, Nasimi F. The effect of family-centered care educational program on performance of mothers of premature infants hospitalized in neonatal intensive care unit. Iran J Pediatr Nurs 2018;5(2):38-43
22. Sikorova L, Kucova J. The needs of mothers to newborns hospitalised in intensive care units. Biomedical Papers. 2012;156(4):330-6. [DOI:10.5507/bp.2011.046] [PMID]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.SBMU.PHNS.REC.1403.026


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamekhi amiri F, Kolahi A A, Hatami H, Rahimi limoui S. (2025). Comparing the opinions of residents, interns, nurses and mothers about the educational needs of a family with a child admitted to the infectious department of Mofid Children's Hospital. Health Res Develop. 2(4), 42-59.
URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-90-fa.html

شامخی امیری فاطمه، کلاهی علی اصغر، حاتمی حسین، رحیمی لیموئی سمانه. مقایسه نظرات دستیاران،کارورزان، پرستاران و مادران در مورد نیازهای آموزشی خانواده دارای کودک بستری در بخش عفونی بیمارستان کودکان مفید تحقیق و توسعه سلامت 1403; 2 (4) :59-42

URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-90-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش و توسعه سلامت Health research and development
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4700