[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: نمایه ها
..
  اعضای هیات تحریریه بر اساس حروف الفبا

دکتر مجتبی احسانی فر

دکتر زهرا خزیر

دکتر عزیزاله دهقان

دکتر علی دهقانی

دکتر نرجس هزار

دکتر فرزان مددی زاده

دکتر حامد محمدی

دکتر محمد محمدی

دکتر حمیدرضا مجیدیانی

دکتر سلماز محمدی

دکتر کرامت‌الله رحمانیان

دکتر بهاره شاطری امیری

دکتر نادر شریفی

..
مشابهت یاب سمیم نور
..
فرم تعهد نویسندگان
فرم تعهد نویسندگان
..
فرمت ارسال مقالات
فرمت ارسال مقالات
..
COPE
..
Jhrd style for Endnote
Jhrd style for Endnote
 
..
:: دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1404 ) ::
جلد _VOLUME__1 شماره __ISSUE_1_ صفحات 155-__LP_11_ برگشت به فهرست نسخه ها
تقویت آموزش پزشکی از طریق رویکردهای یادگیری خلاقانه: یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی
معصومه کلانتریون1 ، زهرا سعادتیان2 ، نسیم خواجویان3 ، شادان نوید*4
1- گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش پزشکی و فناوری های یادگیری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،ایران،
2- گروه فیزیولوژی ، دانشکده پزشکی ،مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی ، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران،
3- گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری، مرکز تحقیقات جمعیت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران.،
4- گروه آناتومی ، دانشکده پزشکی ،مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران ، navidshadan@gmail.com
چکیده:   (107 مشاهده)
سابقه و هدف: آموزش آناتومی قاعده جمجمه به دلیل پیچیدگی ساختارهای سه‌بعدی آن، یکی از چالش‌های مهم در آموزش پزشکی است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر یادگیری مبتنی بر خلاقیت (CBL) بر رضایت دانشجویان پزشکی طراحی و اجرا شد.
مواد و روشها: این کارآزمایی تصادفی در نیم سال اول سال‌ تحصیلی 14041403 در دانشگاه علوم پزشکی گناباد با مشارکت 57 دانشجوی ترم سوم پزشکی (56 نفر در تحلیل نهایی) انجام شد. نمونه‌گیری به روش تصادفی ساده با استفاده از تابع RAND در نرم‌افزار Excel صورت گرفت. شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: گروه مداخله (تدریس سنتی همراه با ترسیم شماتیک) و گروه کنترل (تدریس سنتی). میزان رضایت با پرسشنامه استاندارد 10 سؤالی بر اساس مقیاس لیکرت (0 تا 10) سنجیده شد (آلفای کرونباخ=0.799).
یافتهها: میانگین رضایت در گروه مداخله به‌طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (90/0±24/8 در برابر4/1±30/7، 001/0>p). همچنین 7/85 درصد از دانشجویان گروه مداخله روش CBL را توصیه کردند (در برابر 7/60 درصد در گروه کنترل).
نتیجه گیری: یادگیری مبتنی بر خلاقیت با تقویت مشارکت فعال دانشجویان، می‌تواند به‌عنوان رویکردی مؤثر در آموزش آناتومی پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

 
واژه‌های کلیدی: یادگیری مبتنی بر خلاقیت، آناتومی قاعده جمجمه، آموزش پزشکی، رضایت دانشجویی، طراحی شماتیک
متن کامل [PDF 748 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/5/7 | پذیرش: 1404/6/16 | انتشار: 1404/6/18
فهرست منابع
1. Gillingwater TH. The importance of exposure to human material in anatomical education: A philosophical perspective. Anatomical sciences education. 2008;1(6):264-6. [DOI:10.1002/ase.52] [PMID]
2. Singh O, Varacallo MA. Anatomy, Head and Neck: Frontal Bone. StatPearls [Internet]: StatPearls Publishing; 2023.
3. Cohen CA, Hegarty M, editors. Sources of difficulty in imagining cross sections of 3D objects. Proceedings of the Annual Meeting of the Cognitive Science Society; 2007.
4. Russell-Gebbett J. Skills and strategies-pupils' approaches to three-dimensional problems in biology. Journal of Biological Education. 1985;19(4):293-8. [DOI:10.1080/00219266.1985.9654755]
5. Agustiana IGAT, Agustini R, Ibrahim M, Tika IN, editors. The Effect of OPPEMEI Model on Students' Creative Thinking Skill and Cognitive Learning Achievement. International Joint Conference on Science and Engineering (IJCSE 2020); 2020: Atlantis Press. [DOI:10.2991/aer.k.201124.040]
6. Gregory JK, Lachman N, Camp CL, Chen LP, Pawlina W. Restructuring a basic science course for core competencies: An example from anatomy teaching. Medical teacher. 2009;31(9):855-61. [DOI:10.1080/01421590903183795] [PMID]
7. Meeplat N, editor A Model of Creativity Based Learning for Computer teaching to enhance Creative skills of undergraduate students. Proceedings of the 2020 the 3rd International Conference on Computers in Management and Business; 2020. [DOI:10.1145/3383845.3383881]
8. Wright J, Shah N. Drawing: a dialogue across disciplines. Biomedical Visualisation: Volume 13-The Art, Philosophy and Science of Observation and Imaging: Springer; 2022. p. 109-27. [DOI:10.1007/978-3-031-13021-2_6] [PMID]
9. Hallam E. Anatomical design: Making and using three-dimensional models of the human body. Design Anthropology: Routledge; 2020. p. 100-16. [DOI:10.4324/9781003085195-8]
10. Solomon P, Cavanaugh MM, Draine J. Randomized controlled trials: Design and implementation for community-based psychosocial interventions: Oxford University Press; 2009. [DOI:10.1093/acprof:oso/9780195333190.001.0001]
11. Khoobi M, Mohamadi N, Parvizi S, Haghani H, Izadibidani F. A comparison of nursing students' satisfaction in compact disc-based education vs. Traditional education. Iranian journal of medical education. 2015;15:89-97.
12. Kolb DA. Experiential learning: Experience as the source of learning and development: FT press; 2014.
13. Navid S, Mehdi Sajjadi S, Khoshvaghti A. The effect of three-dimensional model on learning of cardiac anatomy. Austin J Anat. 2017;4(1):1061.
14. Ruechaipanit W. Development of creativity-based learning model. The Committee of the National Curriculum Reformation. 2013.
15. Chaurasia B. Human anatomy: CBS Publisher New Delhi, India; 2004.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: ۴۳۰۱۱۵۷۹
Ethics code: IR.SBMU.SME.REC.1403.087
Clinical trials code: تحقیق ما کارآزمایی بالینی نیست


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kalantarion M, Saadatian Z, khajavian N, Kalantarion, navid S. (2025). Enhancing Medical Education through Creativity-Based Learning: A Randomized Controlled Trial. Health Res Develop. 3(3), 51-55.
URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-124-fa.html

کلانتریون معصومه، سعادتیان زهرا، خواجویان نسیم، نوید شادان.(1404). تقویت آموزش پزشکی از طریق رویکردهای یادگیری خلاقانه: یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی تحقیق و توسعه سلامت 3 (3) :55-51

URL: http://jhrd.trjums.ac.ir/article-1-124-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( پاییز 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش و توسعه سلامت Health research and development
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 48 queries by YEKTAWEB 4718