دانشگاه شاهد، H.PORDEL2@YAHOO.COM ، H.PORDEL2@YAHOO.COM
چکیده: (22 مشاهده)
زمینه و هدف: خودارضایی یکی از رفتارهای جنسی شایع در نوجوانی است که در بسیاری از فرهنگها با تابو و نگرشهای منفی همراه است. این رفتار میتواند بخشی از رشد طبیعی جنسی باشد اما در صورت فقدان آموزش صحیح، ممکن است با احساس گناه یا اضطراب همراه شود. هدف پژوهش حاضر، مرور نظاممند پژوهشهای دهه اخیر و استخراج ابعاد روانشناختی (اضطراب، استرس، تنظیم هیجان) و فرهنگی (شرم، تابوها و نگرشهای اجتماعی) خودارضایی در نوجوانان است. روش بررسی: این مطالعه به روش مرور نظاممند و بر اساس دستورالعمل PRISMA انجام شد. جستوجو در پایگاههای PubMed، Scopus، PsycINFO، SID و Google Scholar با کلیدواژههای masturbation, adolescence, psychological aspects, cultural factors, sexual behavior در بازه زمانی 2015 تا ۲۰25 صورت گرفت. معیارهای ورود شامل مطالعات مربوط به نوجوانان و مطالعات با دادههای کمی یا کیفی معتبر بود و مطالعات با داده ناقص یا غیرمرتبط حذف شدند.کیفیت مقالات با ابزار Joanna Briggs ارزیابی شد. یافته ها: در مرحله نخست 97 مقاله شناسایی شد که پس از غربالگری و ارزیابی کیفیت، 12 مطالعه واجد معیارهای ورود بودند. تحلیل یافتهها نشان داد که نوجوانان خودارضایی را علاوه بر رشد طبیعی جنسی، بهعنوان راهبردی برای تنظیم هیجانات و کاهش استرس به کار میبرند. همچنین، نگرشهای منفی فرهنگی، اجتماعی و والدینی با تجربه احساس گناه، شرم و اضطراب مرتبط هستند و بر تجربه روانشناختی نوجوانان اثر میگذارند. نتیجهگیری: نتایج بر ضرورت آموزش جنسی علمی، بدون قضاوت و مبتنی بر شواهد تأکید دارد و نشان میدهد که گفتوگوی سالم در خانواده و مدرسه نقش مهمی در پیشگیری از پیامدهای روانی مرتبط با خودارضایی ایفا میکند. انجام پژوهشهای بومی و طولی برای تبیین الگوهای فرهنگی و روانشناختی توصیه میشود.